(87) 565 00 77 sekretariat@bssuwalki.pl

Uwaga fałszywe połączenia telefoniczne

maj 27, 2025 | Aktualności

Artykuł

Uwaga – fałszywe telefony od „banku”!

Oszustwo telefoniczne, to działanie przestępców, którzy podszywają się pod bank, policję lub inną zaufaną instytucję, by wyłudzić dane, kody lub nakłonić do wykonania przelewu. To zagrożenie, o którym Policja i Związek Banków Polskich ostrzegają wprost – jeśli rozmówca żąda od Ciebie danych logowania, kodów BLIK, instalacji aplikacji lub przelewu „ratunkowego”, natychmiast rozłącz się i skontaktuj z daną instytucją korzystając z oficjalnego numeru. 

Przykłady oszustw, które warto znać!

🚫„Dzień dobry, czy potwierdza Pani przelew na kwotę 800 zł dla Pana Dariusza? … Nie? W takim razie musimy szybko go zablokować. Proszę zainstalować aplikację XXX, to pomogę Pani rozwiazać ten problem.” – oszust instruuje jak zainstalować aplikację pod pretekstem wstrzymania przelewu.

🚫„Jestem pracownikiem działu technicznego banku i zajmuję się bezpieczeństwem naszych klientów. Dzwonię do Pani, ponieważ Pani środki w kwocie 870 zł zostały zablokowane. Aby je odblokować zadzwonię do Pani za kilka minut i zaloguje się Pani przy mnie na swoj rachunek.” – w ten sposób oszust próbuje uzyskać dostęp do danych.

🚫„Jestem pracownikiem banku i kontaktuję się z Panem, ponieważ widzę, że z Pana konta 15 minut temu próbowano wykonać transakcję na rachunek XXX, który w naszym systemie znajduje się na czarnej liście. Proszę mi podać swój Numer Klienta…” – oszust prosi o podanie  numeru klienta, by rzekomo „zablokować niechciany przelew”.

Jak reagować i chronić swoje oszczędności?

Zarówno Policja, jak i Związek Banków Polskich podkreślają – bank nigdy nie poprosi Cię o dane, kody, instalację aplikacji ani przelew ratunkowy przez telefon . Jeśli rozmowa brzmi podejrzanie:

  • rozłącz się i poczekaj co najmniej 30 sekund,

  • zadzwoń pod oficjalny numer Banku lub zgłoś sprawę POLICJI,

ZGŁOŚ SIĘ POD NR 112

  • nie podawaj żadnych danych, nawet jeśli rozmówca zna Twoje dane osobowe lub twierdzi, że reprezentuje bank.

  • Jeśli oszustwo dotyczy cyberprzestępczości, np. phishingu czy oszustwa telefonicznego, zgłoś incydent także do CERT Polska. 

Ten film może uratować Twoje oszczędności!

W Banku Spółdzielczym w Suwałkach bezpieczeństwo klientów to nie tylko słowa – to konkretne działania. Szkolimy pracowników, reagujemy na sygnały zagrożenia i wspieramy kampanie edukacyjne Policji. Zobacz film jaki przygotowaliśmy we współpracy z Komendą Miejską Policji w Suwałkach.